Even voorstellen
Mijn naam is Hendrik van der Pol, ben 53 jaar, getrouwd, heb 2 dochters en woon in Harlingen. Ik ben zoals je dat noemt een echte ‘ouwe seun’, een geboren en getogen Harlinger. Toen ik jong was, groeide ik op met de rijschool van mijn vader. Ik heb regelmatig teruggedacht aan deze tijd en werd hier zo enthousiast van dat ik in 2014 de stap gezet heb om in mijn vaders voetsporen te treden. Sindsdien is rijschool Van der Pol terug van weggeweest en met een duidelijk doel: de leerling opleiden tot een zelfstandig en verantwoordelijke chauffeur die zich bewust is van zijn/haar rijgedrag in het verkeer. Verantwoordelijkheid, vertrouwen, eerlijkheid en humor vind ik erg belangrijk en dit vind je dan ook terug bij mij in de lesauto.
Mijn drijfveer
Ik vind dit werk zo leuk omdat elke dag anders is en elke leerling uniek. Wat mij drijft is dan ook om voor iedere leerling weer net zo’n uniek plan te maken, aangepast op zijn/haar niveau en rekening houdend met zijn/haar karaktereigenschappen, om op een ontspannen manier naar het rijbewijs toe te werken. Verantwoordelijkheid, vertrouwen, eerlijkheid en humor vind ik erg belangrijk en dit vind je dan ook terug bij mij in de lesauto.
De auto
Je gaat rijden in een Ford Focus, hatchback, diesel, handgeschakeld. De auto is voorzien van een achteruitrijcamera, cruise control, parkeersensoren en meer. Ik heb voor deze auto gekozen omdat hij niet te groot (handzaam) is, wat over het algemeen de voorkeur van de leerlingen is. Daarnaast zorgt een diesel aangedreven motor ervoor dat het allemaal wat gemakkelijker en soepeler gaat. Denk hierbij aan het schakelen en het wegrijden. Ook valt hij minder snel uit, wat dan ook wel weer prettig is als je ouders staan te filmen als we wegrijden.






Werkwijze
Ik bouw de rijopleiding op in 3 stappen en daarbij maak ik gebruik van een instructiekaart. Deze heeft een logische opbouw van lesonderwerpen die verdeeld zijn in 3 modules. De instructiekaart geeft zowel mij als de leerling een goed inzicht in hoe de rijopleiding vordert. Daarnaast merk ik dat het werken met deze kaart een positieve invloed heeft op de leerling. Het creëert namelijk overzicht, zelfvertrouwen maar bovenal rust. In één oogopslag kun je zien waar je staat en wat je al kan.
Vaste instructeur
Tijdens de lessen krijg je een vaste instructeur, mij. Je hoeft niet telkens aan iemand anders te wennen, wat echt een voordeel is. Daarnaast les je alleen, wat tegenwoordig niet meer geheel vanzelfsprekend is. Een tweede leerling in de auto betekend afleiding en dat is iets wat ik wil voorkomen. Tijdens de les ben ik bezig met je rijontwikkeling en niet met andere zaken zoals een telefoon of iets dergelijks.
De lessen
Een lesuur duurt bij mij 60 eerlijke minuten. De eerste lessen zullen plaatsvinden in en rondom Harlingen om de voertuigbeheersing onder controle te krijgen. Jij gaat eerst de auto leren kennen en beheersen voor het echte autorijden kan beginnen. Zodra je goed aan het voertuig gewend bent gaan we richting Leeuwarden en rijden we 120 minuten, natuurlijk in overleg met jou als leerling.
Regio
Je hoeft voor de lessen niet speciaal naar Harlingen of Leeuwarden te komen. Ik haal je gewoon op van huis of het werk en breng je natuurlijk ook weer terug, dit doe ik in een straal van zo’n 7 kilometer van Harlingen. Kom je van Vlieland of Terschelling? Ook geen probleem! Ik sta op de afgesproken tijd bij de terminal van Rederij Doeksen en zet je daar ook weer af als we klaar zijn. De afspraken voor de rijlessen proberen we zo goed mogelijk af te stemmen op de vaartijden van de boten.
FAQ Info
In principe rijd je alleen, het kan een enkele keer voorkomen dat er een leerling opgehaald wordt maar dit gaat altijd in overleg.
1 les duurt 1 uur, dus 60 minuten.
Dat verschilt per leerling en hangt af van de wachttijden bij het CBR. Over het algemeen duurt de rijopleiding tussen de 9 en 14 maanden.
De lestijden zijn van 07:30 uur tot 18:00 uur van maandag tot en met vrijdag.
Dat varieert, soms is er een wachtlijst i.v.m. drukte. Dit laten we altijd weten nadat je je hebt aangemeld.
Nee, dat is geen verplichting. Voor sommige leerlingen is dit wel prettig, het is een soort proefexamen zodat je voorbereid bent op hoe het echte examen eruitziet. Dat geeft in veel gevallen een stuk rust. Je krijgt feedback mee van de examinator waar je mee aan de slag kunt in je resterende rijlessen tot het examen. Je kunt ook een vrijstelling halen voor de bijzondere verrichtingen.
De rijschool doet geen zgn. spoedopleidingen, hiervoor hebben we geen ruimte in de agenda op dit moment. Spoedopleidingen vergen ook een strakke planning omdat je het praktijkexamen ver van tevoren moet inplannen bij het CBR.
Meerdere keren per week een rijles volgen is alleen mogelijk als de agenda van de rijinstructeur dit toelaat.
Nee, ik geef alleen les in cat. B in een handgeschakelde auto.
In principe rijd je alleen, het kan een enkele keer voorkomen dat er een leerling opgehaald wordt maar dit gaat altijd in overleg.
1 les duurt 1 uur, dus 60 minuten.
Dat verschilt per leerling en hangt af van de wachttijden bij het CBR. Over het algemeen duurt de rijopleiding tussen de 9 en 14 maanden.
De lestijden zijn van 07:30 uur tot 18:00 uur van maandag tot en met vrijdag.
Dat varieert, soms is er een wachtlijst i.v.m. drukte. Dit laten we altijd weten nadat je je hebt aangemeld.
Nee, dat is geen verplichting. Voor sommige leerlingen is dit wel prettig, het is een soort proefexamen zodat je voorbereid bent op hoe het echte examen eruitziet. Dat geeft in veel gevallen een stuk rust. Je krijgt feedback mee van de examinator waar je mee aan de slag kunt in je resterende rijlessen tot het examen. Je kunt ook een vrijstelling halen voor de bijzondere verrichtingen.
De rijschool doet geen zgn. spoedopleidingen, hiervoor hebben we geen ruimte in de agenda op dit moment. Spoedopleidingen vergen ook een strakke planning omdat je het praktijkexamen ver van tevoren moet inplannen bij het CBR.
Meerdere keren per week een rijles volgen is alleen mogelijk als de agenda van de rijinstructeur dit toelaat.
Nee, ik geef alleen les in cat. B in een handgeschakelde auto.